skip to Main Content

Top entry roerwerk suspensie buffertank

Cases

Hulp nodig?

E-mail ons Bel ons

Top entry roerwerk in suspensie buffertank, Kagayaki-project

In opdracht van Worley Nederland heeft Veenstra aan Teijin Aramid in Delfzijl een roerwerk geleverd voor het Kagayaki-project. De productielocatie in Delfzijl verzorgt de Polymerisatie van grondstoffen voor de productie van Twaron. Het mengsel in de buffertank, dat homogeen en in suspensie gehouden moet worden, bestaat uit het oplosmiddel NMP, CaCl2 en H2O met daarin onder andere vaste stoffen, zoals naald kristallen.

Lees verder

Achtergrond
De Eemshaven is de laatste jaren flink in ontwikkeling. In 2019 werd door Teijin, de producent van supervezel Twaron, aangekondigd dat ze in Emmen en Delfzijl gingen uitbreiden. Van de goudgele Twaron-vezels worden uiteenlopende producten gemaakt voor de internationale markt. De Twaron-vezels worden gebruikt voor het verstevigen van materialen zoals autobanden, maar ook worden er kogelwerende vesten van gemaakt. De Twaron-vezel wordt nu nog nog uit fossiele grondstoffen gemaakt, maar zal in de toekomst geproduceerd worden uit biobased grondstoffen waardoor de negatieve milieu-impact van het productieproces wordt verminderd. Voor de grondstof van Twaron worden de twee monomeren PPD en TDC in een gesloten proces samengevoegd. Alle hulpstoffen worden teruggewonnen via eens speciaal daarvoor ontwikkelde fabriek.

Leveromvang
De levering betreft een roerwerk met een vrijdragende roeras, voorzien van één 4-blads marine propeller met een diameter van 840mm. De aandrijving van het roerwerk bestaat uit een 3kW drukvaste motor in combinatie met een reductor die is voorzien van een IEC-K2-adapter. Het uitgaande toerental van de reductor is ongeveer 115rpm en in combinatie met de propeller wordt een pompcapaciteit van ca. 40m3/min gerealiseerd. De as afdichting van het roerwerk bestaat uit een dubbelwerkend dry-running stikstof mechanical-seal, inclusief N2-gastoevoer-systeem.

Ontwerp eisen
Het roerwerk is ontworpen en gebouwd voor continu gebruik bij vollast. Het roerwerk is eenvoudig te onderhouden. Het roerwerk bestaat uit diverse componenten die individueel te vervangen zijn. Op de aandrijving en het mechanical-seal na, zijn alle componenten door Veenstra vervaardigd. De 4-blads marine propeller is zo ontworpen dat deze via het mangat in de tank geïnstalleerd en verwijderd kan worden